Nu te mai stresa

Viața de zi cu zi este plină de deadline-uri, cereri și frustrări. De aceea, pentru mulți a devenit un stil de viață. Stresul nu este tot timpul ceva dăunător, pentru că te ajută să te concentrezi mai bine, să vrei să dai totul. Dar când acesta devine un factor prezent în viața ta zilnic, atunci mintea și corpul tău sunt cele care plătesc.

Scapa de stres

Dacă te regăsești în rândurile de mai sus, atunci este cazul să încerci să îți aduci sistemul nervos din nou pe linia de plutire. Trebuie să descoperi care sunt semnele că ești prea stresat, de ce anume trebuie să te ferești și, mai ales, cum poți să previi prezența exagerată a stresului în viața ta.

Ce este stresul?

Stresul este un răspuns normal, fiziologic, la evenimente care te amenință sau îți modifică balansul în vreun fel sau altul. Când simți pericol, chiar dacă este real sau imaginar, corpul intră în alertă și se produce „răspunsul stres”. Aceesta este o modalitate de a te proteja. Atunci când este folosit util, te ajută să fii în alertă, concentrat, energic. În condiții de urgență, uneori stresul este cel care te salvează, forțându-ți organismul să te facă să răspunzi mai vigilent, de exemplu, să apeși pedala de frână pentru a evita un accident.

Cauze ale stresului

Cauze externe: modificări majore petrecute în viață, munca, probleme în relația de cuplu, dificultăți financiare, fiind prea ocupat, copiii și familia.

Cauze interne: incapacitatea de a accepta nesiguranța, pesimismul, gânduri negative, așteptări nerealiste, perfecționismul.

Efectele stresului cronic

Expunerea pe un timp mai îndelungat la stres poate duce la probleme de sănătate grave. Poate crește presiunea sângelui, supresa sistemul imun, crește riscul de atac de cord sau infarct, favorizează infertilitatea și grăbește procesul de îmbătrânire.

Ce anume influențează gradul de stres?

Dacă ești o persoană singuratică, ai șanse mai mari să fii stresat(ă) decât dacă ești o persoană înconjurată de prieteni și familie care te susțin. De asemenea, o persoană care face față ușor situațiilor noi, poate să facă față și stresului, iar persoanele stresate au impresia că le scapă lucrurile de sub control.

Capacitatea ta de a-ți ține în frâu emoțiile, cum știi să reacționezi când ești trist, nervos, spun multe despre cât de mult vei fi afectat de stres. Cu cât știi mai multe despre o situație stresantă, cât va dura, cu atât faci față mai bine stresului. De exemplu, dacă intri într-o operație și știi ce te așteaptă, cât durează și cât de greu sau ușor te vei recupera, vei face față mai bine situației, decât dacă nu știi mai nimic, și ești dezamagit(ă) când începi recuperarea, pentru că te aștepți să fii bine imediat.

Cine controlează? Eu sau stresul?

Când sunt agitat, știu cum să mă calmez ușor?
Pot uita ușor că am fost nervos?
Pot apela la colegii de muncă să mă ajute să mă relaxez, să nu mai fiu nervos?
Sunt de obicei distras și am stări de spirit oscilante?
Sunt capabil să recunosc când cineva este supărat?
Apelezi ușor la familie sau prieteni pentru a te calma?
Când simți că nu mai ai energie, știi ce să faci pentru a-ți termina treaba?

Semne că esti prea stresat(ă)

Simtpome cognitive: probleme cu memoria, incapabilitatea de a te concentra, judecata slabă, pesimism, anxietate, grijă continuă.

Simptome emoționale: stări de spirit diferite, iritabilitate, agitație, incapacitatea de a te relaxa, senzația de copleșire, senzația de singurătate, izolare, depresie și tristețe generală.

Simptome fizice: dureri, diaree, constipație, amețeală, dureri de piept, bătăi aritmice ale inimii, pierderea apetitului sexual, răceli constante.

Simptome comportamentale: mananci prea mult sau prea putin, dormi prea mult sau prea putin, izolarea de cei din jur, folosirea alcoolului, tigarilor sau drogurilor pentru relaxare, ticuri nervoase.

Alimente împotriva stresului

La sfârșitul unei zile lungi și stresante, ești obosită, simți că te copleșesc toate evenimentele din jur și ai nevoie de hrană atât fizică, cât și spirituală. Pe lângă un duș și un film sau o carte relaxantă, ce poți face? Știai că sunt anumite mâncăruri care te ajută să scapi de stres? Iată câteva dintre acestea:

Asparagus
Această legumă verde este bogată în acid folic, care ajută la reglarea stării psihice. Când ești prea stresată, corpul eliberează un hormon care îți afectează starea psihică. Gătește asparagus, vei scăpa de stres astfel și vei mânca sănătos.

Carnea de vită
Carnea de vită nu are tocmai o reputație prea bună, dar este varianta ideală de cină atunci când ești stresată. Conține zinc, vitamina B și fier. Încearcă să nu o pregătești prea mult și nu îți pot spune decât poftă bună!

Laptele
Laptele conține antioxidanți, vitaminele B12 și B2, calciu și proteine. Este micul dejun ideal, pentru a te pregăti pentru o zi grea și lungă.

Migdale
Vrei ceva de ronțăit atunci când stresul are un nivel înalt? Atunci, ronțăie migdale, pentru a-ți elibera energia. Sunt o sursă bună de vitamina E și B1, precum zinc și magneziu.

Afine
Afinele sunt bogate în antioxidanți, fibre și foarte puține calorii. Conțin vitamina C și, cu siguranță, vei scăpa de stres.

Tonul
Este prânzul ideal care conține vitamina B6 și B12. Conține puține calorii, dar ai grijă să nu folosești prea multă maioneză, pentru că dintr-o mâncare sănătoasă o vei transforma într-o variantă bogată în calorii.

Lasă un comentariu